Jak učit děti hospodařit s penězi v bezhotovostním světě

Autor: Lenka Rutteová

10.8.2020 (Čtení na 5 minut)

Blog

Když jsme byli malí, peníze byly hmatatelné – prošly nám rukama, cinkaly v kasičce, daly se rozdělit do obálek. Bylo jasně vidět, jak jich přibývá/ubývá. Dnešní děti však vyrůstají ve světě, kde platby probíhají mávnutím telefonu, peníze jsou často jen číslem na displeji a nákupy lze udělat jediným kliknutím v aplikaci. Jak v digitální době naučit děti skutečnou hodnotu peněz a rozumné zacházení s nimi? Začít byste měli už od batolete.

Poznámka úvodem

Každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem a jeho schopnost chápat finanční koncepty závisí na mnoha faktorech. Proto berte uvedené věkové kategorie pouze jako orientační vodítko. Někdo může být připraven na vlastní kapesné již v šesti letech, jiné dítě třeba až v osmi. Důležité je pozorovat zájem dítěte, jeho vyspělost a připravenost na jednotlivé kroky. Následující rozdělení do věkových skupin proto vnímejte jako flexibilní rámec, který můžete přizpůsobit konkrétnímu dítěti a vaší rodinné situaci.

A. První kontakt s penězi v batolecím a předškolním věku (1–6 let)

Seznamování dětí s penězi začíná mnohem dříve, než si myslíme: prakticky od narození. I když se to tak nemusí jevit, děti nás bedlivě pozorují při každé finanční transakci.

A1. Pasivní učení v každodenním životě

Děti od prvních měsíců života vidí, že si nic neodnášíme jen tak. Bereme je s sebou do obchodu, do restaurace, do ZOO, na pouť, k holiči – všude, kde musíme za něco platit. Vidí, že se vším se musíme někde zastavit a buď předat peníze, nebo přiložit kartu k terminálu.

V raném věku se děti učí pasivně, „jen“ přijímají informace. Ale právě to je příležitost přirozeně začít s jejich vzděláváním ve správném zacházení s penězi. Běžné učící momenty jsou například:

  • nákup v supermarketu s vysvětlením placení
  • platba za zmrzlinu či svačinu v cukrárně
  • výběr a placení vstupenek na výlety
  • používání samoobslužných pokladen

A2. Jak dětem vysvětlovat digitální platby

Když malému dítěti při placení vysvětlujeme proces, pomáháme mu vytvářet spojení mezi placením a získáváním věcí. V digitální době je dobré používat komentáře jako:

  • "Teď zaplatíme za rohlíky kartou, a peníze se pošlou z karty do obchodu."
  • "Obchod dostane zaplaceno přes počítač."
  • "Podívej, terminál pípnul – to znamená, že platba proběhla a můžeme si nákup odnést."

I doma si pak můžete s dětmi hrát na obchod s tím, že se bude někdy platit penězi, jindy kartou.

A3. První aktivní zkušenosti s penězi formou her

Batolata jsou schopná vnímat finanční operace velmi brzy a uplatnit je nejdříve v podobě hry. Při domácích hrách na obchod či restauraci zvládají základní koncept plateb už v době, kdy začínají chodit.

Děti hru na obchod milují. Stejně tak hru na restauraci. Obsluha a platba jsou skvělé sociální interakce, které děti moc rády (nejprve v rámci rodiny) vyhledávají. Tak proč toho nevyužít pro ukotvení jejich postoje a informací ohledně peněz?

A4. Učení hodnotě věcí

V předškolním věku už děti začínají chápat čísla, a můžeme tak začít s jednoduchými koncepty hodnoty. Důležité je vysvětlit, že peníze se negenerují samy, že je vyděláváme. A protože peníze nejsou samozřejmostí, dávají věcem jakousi hodnotu: za věci jsme ochotni zaplatit určitou sumu peněz. Jak učit o hodnotě a cenách? Například:

  • stanovení jednoduchých cen v domácím obchodě
  • vysvětlování, že rodiče pracují, aby měli peníze
  • ukazování rozdílů v cenách různých věcí
  • zapojení dětí do jednoduchých rozhodnutí o nákupech

B. První vlastní rozpočet: mladší školní věk (7–9 let)

Nástup do školy je ideálním obdobím pro zavedení prvního kapesného. Dítě už chápe základní matematické operace a dokáže počítat alespoň do sta, což mu umožňuje skutečně přemýšlet o hodnotě peněz a plánovat jejich využití.

B1. Začínáme s kapesným

Než dítěti svěříme první vlastní peníze, musíme mu vysvětlit základní pravidla a zodpovědnost. Nejlepší je začít během prázdnin před nástupem do školy (nebo před nástupem do toho ročníku, v němž mu kapesné chceme začít dávat). Jedině tak má dítě prostor získat první zkušenosti bez školního stresu.

Základní pravidla pro první kapesné:

  • začít s malou částkou (například 20–40 Kč týdně)
  • stanovit pravidelný den pro výplatu, ale častěji než jednou měsíčně, v tomto věku nejlépe jednou týdně
  • nechat dítě samostatně rozhodovat o využití peněz (nejprve prostřednictvím konzultací s vámi, později zcela samostatně)
  • vysvětlit rozdíl mezi zbytným a nezbytným

B2. Od kasičky k první kartě

V tomto věku můžeme začít kombinovat klasickou kasičku s moderními platebními metodami. Některé banky nabízejí speciální dětské účty s kartou a rodičovskou kontrolou. Kartu lze většinou vyřídit v 8 letech věku dítěte.

Jak na první platební kartu? Nezbytné budou tyto kroky:

  • zřízení dětského účtu s nastavitelným limitem plateb
  • vysvětlení základů bezpečnosti (PIN kód, bezkontaktní platby)
  • společná první platba v obchodě
  • společný první výběr hotovosti z bankomatu
  • společné sledování zůstatků v aplikaci
  • založení spořicího účtu a sledování, kolik mu banka „přihodí“ k jeho úsporám
  • pravidelné procházení výpisů a učení se z nich

B3. Učíme se plánovat a spořit

Důležitý je prožitek jak z úspěšného spoření, tak z případných chyb při nezodpovědném utrácení. Dítě si musí zažít zkušenost, že když utratí peníze za jednu věc, na druhou mu nezbude. Musí si projít i pocitem odříkání, kdy kvůli šetření na jednu věc nemůže (nechce) zaplatit a koupit si věc druhou.

V tomto věku už by se mělo naučit pravidelně si odkládat na cíl, na který si spoří, a nikoliv si zakazovat veškeré utrácení!

Praktické tipy pro rozvoj plánování:

  • vytvoření spořicího cíle na konkrétní věc
  • postupné spoření na odděleném spořicím účtu, kde uvidí, jak roste spořená částka, ale i kolik mu přidává banka
  • zapisování příjmů a výdajů do speciálního sešitu nebo do aplikace
  • rozdělení kapesného na části (útrata/spoření)
  • případné odměny za mimořádné šetření nebo práci navíc (je na vašem zvážení)

B4. První nákupní samostatnost

V tomto věku už můžeme děti nechat dělat menší samostatné nákupy. Je to skvělá příležitost pro praktický nácvik zacházení s penězi. Vhodné situace pro samostatné nakupování:

  • nákup svačiny ve školním bufetu
  • pořízení drobných školních potřeb
  • výběr a koupě dárků pro sourozence či kamarády
  • placení za malý nákup v samoobsluze

Samozřejmě musí kapesné vašeho dítěte odpovídat výše uvedeným nákupům. Případně mu například na školní potřeby dáte jednorázovou částku, do obchodu jej pošlete se svou bankovkou atd.

Líbí se vám tento článek? Sdílejte to se svými přáteli

Sdílet na Facebooku