Když jsme byli malí, peníze byly hmatatelné – prošly nám rukama, cinkaly v kasičce, daly se rozdělit do obálek. Bylo jasně vidět, jak jich přibývá/ubývá. Dnešní děti však vyrůstají ve světě, kde platby probíhají mávnutím telefonu, peníze jsou často jen číslem na displeji a nákupy lze udělat jediným kliknutím v aplikaci. Jak v digitální době naučit děti skutečnou hodnotu peněz a rozumné zacházení s nimi? Začít byste měli už od batolete.
Poznámka úvodem
Každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem a jeho schopnost chápat finanční koncepty závisí na mnoha faktorech. Proto berte uvedené věkové kategorie pouze jako orientační vodítko. Někdo může být připraven na vlastní kapesné již v šesti letech, jiné dítě třeba až v osmi. Důležité je pozorovat zájem dítěte, jeho vyspělost a připravenost na jednotlivé kroky. Následující rozdělení do věkových skupin proto vnímejte jako flexibilní rámec, který můžete přizpůsobit konkrétnímu dítěti a vaší rodinné situaci.
A. První kontakt s penězi v batolecím a předškolním věku (1–6 let)
Seznamování dětí s penězi začíná mnohem dříve, než si myslíme: prakticky od narození. I když se to tak nemusí jevit, děti nás bedlivě pozorují při každé finanční transakci.
A1. Pasivní učení v každodenním životě
Děti od prvních měsíců života vidí, že si nic neodnášíme jen tak. Bereme je s sebou do obchodu, do restaurace, do ZOO, na pouť, k holiči – všude, kde musíme za něco platit. Vidí, že se vším se musíme někde zastavit a buď předat peníze, nebo přiložit kartu k terminálu.
V raném věku se děti učí pasivně, „jen“ přijímají informace. Ale právě to je příležitost přirozeně začít s jejich vzděláváním ve správném zacházení s penězi. Běžné učící momenty jsou například:
- nákup v supermarketu s vysvětlením placení
- platba za zmrzlinu či svačinu v cukrárně
- výběr a placení vstupenek na výlety
- používání samoobslužných pokladen
A2. Jak dětem vysvětlovat digitální platby
Když malému dítěti při placení vysvětlujeme proces, pomáháme mu vytvářet spojení mezi placením a získáváním věcí. V digitální době je dobré používat komentáře jako:
- "Teď zaplatíme za rohlíky kartou, a peníze se pošlou z karty do obchodu."
- "Obchod dostane zaplaceno přes počítač."
- "Podívej, terminál pípnul – to znamená, že platba proběhla a můžeme si nákup odnést."
I doma si pak můžete s dětmi hrát na obchod s tím, že se bude někdy platit penězi, jindy kartou.
A3. První aktivní zkušenosti s penězi formou her
Batolata jsou schopná vnímat finanční operace velmi brzy a uplatnit je nejdříve v podobě hry. Při domácích hrách na obchod či restauraci zvládají základní koncept plateb už v době, kdy začínají chodit.
Děti hru na obchod milují. Stejně tak hru na restauraci. Obsluha a platba jsou skvělé sociální interakce, které děti moc rády (nejprve v rámci rodiny) vyhledávají. Tak proč toho nevyužít pro ukotvení jejich postoje a informací ohledně peněz?
A4. Učení hodnotě věcí
V předškolním věku už děti začínají chápat čísla, a můžeme tak začít s jednoduchými koncepty hodnoty. Důležité je vysvětlit, že peníze se negenerují samy, že je vyděláváme. A protože peníze nejsou samozřejmostí, dávají věcem jakousi hodnotu: za věci jsme ochotni zaplatit určitou sumu peněz. Jak učit o hodnotě a cenách? Například:
- stanovení jednoduchých cen v domácím obchodě
- vysvětlování, že rodiče pracují, aby měli peníze
- ukazování rozdílů v cenách různých věcí
- zapojení dětí do jednoduchých rozhodnutí o nákupech
B. První vlastní rozpočet: mladší školní věk (7–9 let)
Nástup do školy je ideálním obdobím pro zavedení prvního kapesného. Dítě už chápe základní matematické operace a dokáže počítat alespoň do sta, což mu umožňuje skutečně přemýšlet o hodnotě peněz a plánovat jejich využití.
B1. Začínáme s kapesným
Než dítěti svěříme první vlastní peníze, musíme mu vysvětlit základní pravidla a zodpovědnost. Nejlepší je začít během prázdnin před nástupem do školy (nebo před nástupem do toho ročníku, v němž mu kapesné chceme začít dávat). Jedině tak má dítě prostor získat první zkušenosti bez školního stresu.
Základní pravidla pro první kapesné:
- začít s malou částkou (například 20–40 Kč týdně)
- stanovit pravidelný den pro výplatu, ale častěji než jednou měsíčně, v tomto věku nejlépe jednou týdně
- nechat dítě samostatně rozhodovat o využití peněz (nejprve prostřednictvím konzultací s vámi, později zcela samostatně)
- vysvětlit rozdíl mezi zbytným a nezbytným
B2. Od kasičky k první kartě
V tomto věku můžeme začít kombinovat klasickou kasičku s moderními platebními metodami. Některé banky nabízejí speciální dětské účty s kartou a rodičovskou kontrolou. Kartu lze většinou vyřídit v 8 letech věku dítěte.
Jak na první platební kartu? Nezbytné budou tyto kroky:
- zřízení dětského účtu s nastavitelným limitem plateb
- vysvětlení základů bezpečnosti (PIN kód, bezkontaktní platby)
- společná první platba v obchodě
- společný první výběr hotovosti z bankomatu
- společné sledování zůstatků v aplikaci
- založení spořicího účtu a sledování, kolik mu banka „přihodí“ k jeho úsporám
- pravidelné procházení výpisů a učení se z nich
B3. Učíme se plánovat a spořit
Důležitý je prožitek jak z úspěšného spoření, tak z případných chyb při nezodpovědném utrácení. Dítě si musí zažít zkušenost, že když utratí peníze za jednu věc, na druhou mu nezbude. Musí si projít i pocitem odříkání, kdy kvůli šetření na jednu věc nemůže (nechce) zaplatit a koupit si věc druhou.
V tomto věku už by se mělo naučit pravidelně si odkládat na cíl, na který si spoří, a nikoliv si zakazovat veškeré utrácení!
Praktické tipy pro rozvoj plánování:
- vytvoření spořicího cíle na konkrétní věc
- postupné spoření na odděleném spořicím účtu, kde uvidí, jak roste spořená částka, ale i kolik mu přidává banka
- zapisování příjmů a výdajů do speciálního sešitu nebo do aplikace
- rozdělení kapesného na části (útrata/spoření)
- případné odměny za mimořádné šetření nebo práci navíc (je na vašem zvážení)
B4. První nákupní samostatnost
V tomto věku už můžeme děti nechat dělat menší samostatné nákupy. Je to skvělá příležitost pro praktický nácvik zacházení s penězi. Vhodné situace pro samostatné nakupování:
- nákup svačiny ve školním bufetu
- pořízení drobných školních potřeb
- výběr a koupě dárků pro sourozence či kamarády
- placení za malý nákup v samoobsluze
Samozřejmě musí kapesné vašeho dítěte odpovídat výše uvedeným nákupům. Případně mu například na školní potřeby dáte jednorázovou částku, do obchodu jej pošlete se svou bankovkou atd.